برای داشتن بسیاری از شغلها بعد از مکان مناسب باید پروانه کسب دریافت کرد که این کار قطعا بدون ارائه مدارک و طی مراحلی امکانپذیر نیست. هر فرد برای ایجاد واحدی صنفی، قبل از سپردن هرگونه تعهد، اجاره یا خرید محل باید جهت اخذ مجوز لازم به اتحادیه مربوط مراجعه کند.
دریافت پروانه کسب
در ابتدای هر سال اتحادیه صنفی، ضرورت ایجاد واحد صنفی را به کمیسیون نظارت شهر پیشنهاد میکند و در شهرهای فاقد اتحادیه صنفی، شهرداری پیشنهاد خود را برای تایید به کمیسیون نظارت شهر مرکز شهرستان ارائه میدهد.
کمیسیون هم موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نظر خود را اعلام دارد. در این گزارش، میتوانید مراحل دریافت جواز و پروانه کسب را ببینید.
۱. ارائه درخواست
درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب (جواز کسب)
ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی
بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش
بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب (جواز کسب) در جلسه هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به وی
۲. ارائه مدارک
در این مرحله از صدور جواز کسب، ارائه یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی انجام میشود که شامل:
سند مالکیت به نام متقاضی
اجارهنامه رسمی به نام متقاضی
اجارهنامه عادی(با اخذ تعهد محضری) به نام متقاضی
مبایعهنامه به نام متقاضی
حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
رسید پرداخت اجارهبهای معتبر
قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمانهای دولتی، نهادها، شهرداری، شرکتهای تعاونی مسکن و شرکتهای خاص صنفی، شرکتهای تحت پوشش سازمانهای دولتی و نهادها
۳. استعلام از ادارات
استعلام از ادارات ذیربط و ارائه مدارک ذیل شامل:
گواهی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه کارت معاینه پزشکی جهت صنوف مشمول(مواد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و…)
گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
گواهی گذراندن دوره آموزش(حداقل ده ساعت) از موسسه آموزشی معتبر(مورد تایید کمیسیون نظارت شهرستان مربوط)
ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی
گواهینامه مهارت فنی جهت مشاغل مندرج در آئیننامه تبصره ذیل ماده سیزده قانون
اختصاص کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و الصاق آن به پروانه کسب (جواز کسب)
اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی
۴. ارائه مدارک برای تعیین وضعیت نظام وظیفه
ارائه یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت نظام وظیفه آقایان برای دریافت جواز کسب که شامل:
گواهی پایان خدمت
گواهی معافیت دائم
گواهی اشتغال به تحصیل
گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن
۵. ارائه سوابق کاربری تجاری
ارائه سوابق کاربری تجاری یا کارگاهی یا اداری محل واحد صنفی مورد درخواست
۶. ارائه سایر مدارک
ارائه سایر مدارک ذیل:
فرمهای مخصوص معرفی فرد از مرجع صدور
کپی تمام صفحات شناسنامه
کپی کارت ملی
کپی مدرک تحصیلی یا حداقل سواد خواندن و نوشتن (به استثنای متقاضیانی که سن آنان از پنجاه سال بالاتر میباشد)
دوازده قطعه عکس پرسنلی جدید (3×4)
تعهدنامه کلیه صنوف
فیش واریز مبلغ حداکثر تا سقف پنج برابر حق عضویت اتحادیه برای سال اول (حق ورودی) که از مبلغ 3.000.000 ریال عدول ننماید.
فیش واریز مبلغ 30.000 ریال به حساب 21733008 خزانه کشور
در صورت مفقود شدن پروانه کسب صدور المثنی برای مدت باقی مانده اعتبار پروانه کسب بلامانع خواهد بود.
۷. بررسی پرونده توسط رئیس اتحادیه
پس از آن در مرحله هفتم، پرونده توسط رئیس یا نائب رئیس اتحادیه مورد بررسی قرار میگیرد.
۸. صدور پروانه کسب
صدور پروانه کسب (جواز کسب) با رعایت مراحل قبلی و تحویل آن به متقاضی
فروش پروانه کسب : خرید و فروش پروانه کسب ممنوع است.
در صورت خواستن انتقال اتحادیه باید با رعایت مقررات مربوطه پروانه منتقلکننده را باطل و پروانه جدید به نام منتقل الیه در صورت واجد بودن شرایط لازم صادر کند.
انتخاب مباشر برای صاحبان پروانه
صاحبان پروانه کسب میتوانند جهت اداره واحد صنفی خود اقدام به معرفی مباشر کنند.
صاحب پروانه کسب و مباشر هر دو موطف به رعایت وظایف قانونی هستند.
صاحب پروانه کسب میتواند اقدام به عزل و یا تغییر مباشر کند.
صدور کارت مباشرت مستلزم عقد قراردادی بین فرد صنفی و مباشر است.
دبیرخانه هیئت عالی نظارت نسبت به تهیه فرم کارت مباشرت اقدام میکند.
اتحادیههای صنفی و پروانه کسب